3 belangrijke pijlers van linkbuilding

Op de goede manier linkbuilden is nog niet zo eenvoudig. Sterker nog, er zijn maar weinig partijen die inderdaad een betrouwbare lange termijn strategie weten te hanteren. Dat is namelijk erg belangrijk om te onthouden: linkbuilding heeft tijd nodig, maar zorgt op de lange termijn – mits het op de juiste manier wordt aangepakt – voor resultaat. Maar wat is nu belangrijk als we het over linkbuilding hebben? In dit artikel bespreken we 3 belangrijke pijlers voor een goede linkbuilding strategie.

Relevantie

Allereerst is het erg belangrijk om relevante links te verkrijgen. Het is bijvoorbeeld erg vreemd als een blog over honden linkt naar een webshop die vriezers verkoopt. Uiteraard valt dat namelijk ook bij Google op, dus is het verstandig om op zoek te gaan naar een relevanter alternatief. Een website waarop elektronica of huishoudelijke producten centraal staan, zou bijvoorbeeld geschikter zijn.

Kwaliteit

Veel mensen denken voornamelijk in aantallen als het om linkbuilding gaat. Dit is echter niet de juiste benadering. Er kunnen nog zo veel links naar een website zijn geplaatst, maar als deze links allemaal van erg slechte kwaliteit zijn, zal dit op de lange termijn weinig zin hebben of zelfs in het nadeel gaan werken. Verkies daarom ook tijdens het linkbuilden voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Op de lange termijn hebben kwalitatieve links namelijk meer effect dan enorme aantallen links van lage kwaliteit.

Natuurlijkheid

In de vorige paragraaf hebben we benadrukt dat kwaliteit boven kwantiteit verkozen dient te worden. Dit betekent echter niet dat er enkel en alleen links van hoge kwaliteit naar een website geplaatst dienen te worden. Dat zou totaal niet geloofwaardig overkomen. Het zou immers wel érg toevallig zijn als een website alleen op zeer autoritaire sites wordt vermeld. Een stuk aannemelijker zou zijn als hij daarnaast ook op de wat kleinere, minder autoritaire websites genoemd wordt.