3 belangrijke pijlers van linkbuilding

Op de goede manier linkbuilden is nog niet zo eenvoudig. Sterker nog, er zijn maar weinig partijen die inderdaad een betrouwbare lange termijn strategie weten te hanteren. Dat is namelijk erg belangrijk om te onthouden: linkbuilding heeft tijd nodig, maar zorgt op de lange termijn – mits het op de juiste manier wordt aangepakt – voor resultaat. Maar wat is nu belangrijk als we het over linkbuilding hebben? In dit artikel bespreken we 3 belangrijke pijlers voor een goede linkbuilding strategie.

Relevantie

Allereerst is het erg belangrijk om relevante links te verkrijgen. Het is bijvoorbeeld erg vreemd als een blog over honden linkt naar een webshop die vriezers verkoopt. Uiteraard valt dat namelijk ook bij Google op, dus is het verstandig om op zoek te gaan naar een relevanter alternatief. Een website waarop elektronica of huishoudelijke producten centraal staan, zou bijvoorbeeld geschikter zijn.

Kwaliteit

Veel mensen denken voornamelijk in aantallen als het om linkbuilding gaat. Dit is echter niet de juiste benadering. Er kunnen nog zo veel links naar een website zijn geplaatst, maar als deze links allemaal van erg slechte kwaliteit zijn, zal dit op de lange termijn weinig zin hebben of zelfs in het nadeel gaan werken. Verkies daarom ook tijdens het linkbuilden voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Op de lange termijn hebben kwalitatieve links namelijk meer effect dan enorme aantallen links van lage kwaliteit.

Natuurlijkheid

In de vorige paragraaf hebben we benadrukt dat kwaliteit boven kwantiteit verkozen dient te worden. Dit betekent echter niet dat er enkel en alleen links van hoge kwaliteit naar een website geplaatst dienen te worden. Dat zou totaal niet geloofwaardig overkomen. Het zou immers wel érg toevallig zijn als een website alleen op zeer autoritaire sites wordt vermeld. Een stuk aannemelijker zou zijn als hij daarnaast ook op de wat kleinere, minder autoritaire websites genoemd wordt.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Linkbuilding is belangrijk om met uw website goed vindbaar te zijn. Kort door de bocht gesteld is het zo dat als Google Links naar uw website ziet, Google denkt: hé er wordt over uw website gepraat dus de website is belangrijk. Dit heeft weer tot gevolg dat Google uw website beter gaat beoordelen, waardoor u hoger in de zoekresultaten komt.

Hoeveel links moet ik maken?
Is het dan zo dat ik zoveel mogelijk links moet maken? Nee, dat is zeker niet het geval. Teveel linkjes kan zelfs slecht uitpakken voor uw website. Het ‘linkbuilden’ moet namelijk op een zo natuurlijk mogelijke manier gebeuren. Anders denkt Google: hé hier klopt iets niet, waarna Google zelfs kan besluiten uw website te straffen. Het is daarom ook erg belangrijk om te kijken naar de kwaliteit van de links en de hoeveelheid.

Hoe goed is mijn link?
Hoe kan ik meten hoe goed een link is? De kwaliteit van een link kunt u meten aan de hand van de domain en page authority. Hoe hoger deze twee begrippen scoren, hoe beter de link is. Verder kunt u dit ook nog zien aan de hand van de spamscore, de PR en de trustflow. Het is verder ook belangrijk om een goed gevarieerd linkprofiel te hebben, in vaktermen ook wel linkjuice genoemd.

Hoe maak ik een gevarieerd linkprofiel?
Hoe ziet zo’n gevarieerd linkprofiel eruit? Wij van Link Earning Expert gaan natuurlijk niet al onze geheimen prijsgeven, maar een aantal kan ik er wel noemen. Wij bouwen een gevarieerd linkprofiel op door te zorgen voor een evenwichtige balans tussen gewone links, bedrijfsprofielen en startpaginalinks. Geen zin in de ingewikkelde materie van het linkbuilden? Link Earning Expert doet het graag voor u! Klik hier om vrijblijvend contact op te nemen of mail naar info@earningexpert.nl