zorg-voor-leesbaarheid-van-artikelen

Leesbaarheid is een belangrijke SEO-factor voor zoekmachines. Artikelen die goed leesbaar, ergonomisch en goed gestructureerd zijn, scoren vaak hoger.

Hoe de leesbaarheid van artikelen verbeteren?

– Gebruik korte zinnen.

– Bedenk overgangs woorden om het lezen gemakkelijker te maken.

– Voeg tussenkopjes toe om de tekst te structureren.

– Houd alinea's kort (3-4 regels max).

– Geef de voorkeur aan de actieve stem boven de passieve stem.

– Proeflezen om spel-, grammatica- en syntaxis fouten te voorkomen.

Gebruik SEO-plug-ins

Gebruik je een CMS zoals WordPress, Joomla of Prestashop? Er zijn plug-ins die je helpen jouw blogberichten te optimaliseren. Deze geven je meestal een score, evenals een checklist met best practices. Je visualiseert snel de sterke punten en de verbeterpunten om je ticket beter te kunnen raadplegen. 

Schrijf lange en uitgebreide artikelen

Volgens een Backlinklo-onderzoek uit 2020 bevat inhoud die in de top 10 van Google-resultaten staat gemiddeld 1.447 woorden. Volgens een infographic van CoSchedule zijn de blogposts die het beste presteren ongeveer 2500 woorden.

Deze cijfers zijn eenvoudig te verklaren: lange inhoud is vaak gedetailleerd en geïllustreerd met concrete voorbeelden. Het heeft veel trefwoorden, wat zoekmachine robots helpt bij het indexeren.

Bovendien blijven bezoekers er langer op zitten. De tijd die op een pagina wordt doorgebracht, telt echter wel als een ranking factor. Als internetgebruikers daar enkele minuten blijven, zal Google beoordelen dat jouw artikel relevant is en het daarom hoger in de resultaten plaatsen.

Als je al veel inhoud op je blog hebt staan, kun je ze in hetzelfde artikel groeperen. Je zult minder pagina's hebben, maar ze zullen van hogere kwaliteit zijn en daarom waarschijnlijker in de eerste resultaten.

Verspil geen tijd met het bedenken van verhaallijnen en het schrijven van jouw artikelen. Profiteer van de nieuwe service van Seeders: een SEO-expert vindt na een semantische audit de voor jou meest relevante content en professionele webredacteuren zorgen voor het voor SEO geoptimaliseerde schrijven.

Voeg afbeeldingen toe aan je SEO-blog

Zoekmachines houden van visuals. Daarnaast hebben deze potentie voor jouw SE. Afbeeldingen en video's verschijnen op de pagina met zoekresultaten van zoekmachines. Google biedt zelfs een sectie aan voor het zoeken naar afbeeldingen.

Denk eraan om in jouw artikelen visuele elementen toe te voegen om de tekst te ventileren en aanvullende informatie over te brengen.

Foto's, grafieken, infographics, tabellen, diagrammen… Deze elementen verbeteren de leesbaarheid van het artikel en bieden je nieuwe SEO strategie. Inderdaad, de titels, de alt-tag, de alternatieve tekst en de beschrijving zijn allemaal plaatsen om uw zoekwoorden te plaatsen om jouw natuurlijke verwijzing te optimaliseren.

Het verbeteren van SEO, het versterken van de relatie met klanten en het overbrengen van een positief merkimago zijn allemaal zaken waarmee je verder komt.

Natuurlijk verwijzen is ook iets voor de lange termijn. Als je serieus bent en jouw blog regelmatig voedt met hoogwaardige inhoud, zul je de komende maanden de voordelen zien.