Het belang van een goede online marketing strategie

Daar waar een website jaren geleden nog werd gezien als iets extra’s, is dat de laatste jaren 180 graden gedraaid. Tegenwoordig is de website het uitgangspunt, omdat hier simpelweg meer mee valt te behalen. Toch is dit alleen het geval als jouw online marketing strategie goed genoeg is. Wij vertellen je hoe je het beste focus kunt bepalen.

1. Maak de keuze uit SEO, SEA en Social

Online marketing bestaat in hoofdlijnen uit drie verschillende gebieden. Daar waar je bij SEO je richt op de zoekmachine optimalisatie, richt je je bij SEA met name op zoekmachine adverteren. Met een social strategie ga jij je met name focussen op het adverteren via social media kanalen. Het type product dat jij wilt verkopen is hierin een belangrijke factor. Niet ieder product is geschikt voor SEA en Social. SEO kun je voor ieder product inzetten en is tevens ook nog eens “gratis”, want je hebt geen aanvullende budget nodig om zichtbaar te zijn.

2. Schakel de hulp van een expert in

Als jij niet zoveel verstand hebt van online marketing is het verstandig om hiervoor een specialist in te schakelen. Je hoeft heus niet alles uit handen te geven, maar iemand die jou kan begeleiden en aansturen waar nodig, is gegarandeerd een slimme keuze. Zij weten precies waar de focus op moet komen te liggen voor jouw SEO strategie en weten precies waar jij je budget voor Google Ads aan moet besteden. Zo werken jullie samen naar online succes toe.

3. Houd alles bij

Data is alles. Zorg er daarom voor dat er vanaf het begin voldoende data wordt verzameld. Op basis hiervan weet jij precies welke pagina’s en producten beter presteren dan de ander. Vervolgens kun je aan de hand van deze data beslissen of je de focus naar een ander product wilt verplaatsen of dat jij verder gaat. Houd ook precies bij wat je precies wijzigt. Heb je een producttekst veranderd en zie je dat je sindsdien minder gaat verkopen? Dan is het verstandig om nog eens te kijken waar dat aan ligt en of je nog dingen kunt verbeteren.